Jaunumi

FESTIVĀLS „SURVIVAL KIT 6” MEKLĒ PALĪGUS! #

2014-09-02 11:54

Laikmetīgās mākslas festivāla „Survival Kit” komanda aicina pievienoties brīvprātīgos - tiek meklēti izstādes iekārtotāju palīgi, gidi, kas ieinteresēti laikmetīgās mākslas norisēs, un uzraugi. Brīvprātīgajiem palīgiem tiks dāvināta kāda no grāmatām, ko izdevis Latvijas Laikmetīgās mākslas centrs, un sniegta iespēja apmeklēt centra organizētos pasākumus bez maksas visa 2015. gada garumā. Tiem, kas uzraudzīs izstāžu ekspozīcijas festivāla atklāšanas laikā 4. septembrī un kultūras foruma „Baltā nakts” pasākumu laikā 6.septembrī, tiks piešķirta īpaša pateicība – bezmaksas ieejas biļete uz japāņu mākslinieka Rjodzi Ikedas koncertu 7. septembrī kinoteatrī „Splendid Palace”. Mēneša beigās - festivāla noslēgumā - paredzēts pasākums, kurā tiks aicināti piedalīties visi festivāla organizatoru palīgi. Iegūsti lielisku pieredzi, strādājot kopā ar „Survial Kit” komandu un iepazīsti tuvāk festivāla organizācijas procesu, paplašini zināšanas par laikmetīgo mākslu un satiec iedvesmojošus cilvēkus un jomas profesionāļus!

Lai pieteiktos, sūtiet CV projekta koordinatorei Alisei Ziemulei uz adresi festivalsurvivalkit@gmail.com ar norādi „Brīvprātīgais”.

UTOPISKĀ PILSĒTA FESTIVĀLA IZSTĀDĒ #

2014-09-01 13:57

Festivāla centrālais notikums ir laikmetīgās mākslas izstāde, kurā piedalās mākslinieki no divdesmit piecām pasaules valstīm. Izstāde šogad iekārtota gan bijušajā tekstilfabrikā „Boļševička” Ganību dambī 30 Rīgā, gan Vāgnera zālē Vecrīgā, tajā piedalās gan latviešu autori, gan starptautiski atzīti mākslinieki no ārvalstīm. Dāņu mākslinieks Jespers Justs, kurš vēl iepriekšējā gadā pārstāvēja Dāniju Venēcijas mākslas biennālē, savā video instalācijā "Lano" pievērsies spoku pilsētai Lano del Rio, kuru 1913. gadā dibināja sociālists Džobs Herimens. Irigācijas un ūdensapgādes sistēmu saplīšanas dēļ gan projekts, gan pilsēta pirms gandrīz gadsmita tika pamesti, taču dāņu mākslinieka video pilsētas drupas redzamas spēcīgā lietū.  Izmantojot Holivudas kino stratēģijas, autors rada atmosfēriskas noskaņu filmas ar neviennozīmīgiem, neatrisinātiem sižetiem un varoņiem, kuri rīkojas šķietami neatbilstoši savām lomām. Izstādē būs skatāma arī Hivas K, kurdu mākslinieka un mūziķa no Irākas, instalācija „Vienistabas dzīvoklis”, kuru autors būvē uz vietas Rīgā. Aneta Šilaka (Polija), šī gada festivāla līdzkuratore, Hivas K darbus (attēlā) komentē: „Šī ēka ir piemērs jaunām sadzīves formām, kādas ienāca Irākā pēc Persijas līča karu, jaunas politiskās iekārtas un globālās tirgus ekonomikas šoka terapijas. Šai situācijā izveidojies dzīvesveids dramatiski atšķiras no agrākās kopienas apziņas.” Vērienīga izmēra skaņas un video instalāciju būvē arī latviešu mākslinieki Katrīna Neiburga un Andris Eglītis sadarbībā ar Andri Indānu. Darba iecere izstrādāta, apzinot un apjautājot vīriešus, kas savās garāžās iekārtojuši darbnīcas. „Jā, jā, jā, man te arī bija ideja no ledusskapjiem māju uzbūvēt, tikai vēl neesmu saņēmies. Kā? Vecie ledusskapji tak neko nemaksā, bet ir ideāli siltuma izolatori. Nu, un tad tik ņem pa ledusskapim un līmē tik kopā, nu, kaut vai ar makrofleksu,” stāsta viens no garāžas večiem. Savukārt māksliniece Inga Erdmane apzinājusi alternatīvas naudas iespējamību. Šoreiz par atskaites un seguma vienību pieņemta malka (koks) – atjaunojams energoresurss, daudzpusīgs funkcionāls materiāls un arī ekoloģiskās sistēmas pamats savas dzīves fāzē. Malkas nauda ļauj pārbaudīt arī hipotēzi par demurāžu jeb „naudas bojāšanos”, kas, izteikta nelielā naudas lietošanas maksā, veicinās tās intensīvāku cirkulāciju, vienlaikus ierobežojot pārmērīgu uzkrājumu veidošanu. Festivāla „Survival Kit 6” un Rīga 2014 programmas tematiskās līnijas „Izdzīvošanas komplekts” kuratore Solvita Krese šī gada tēmu komentē šādi: „Atskatoties uz utopiju ideju vēsturi, mēs nonākam salīdzinoši nesenā pagātnē, kur meklējamas gan pārsteidzošas modernisma vīzijas, gan dominējošo ideoloģiju spožums un neizdošanās, gan arī alternatīvās dzīves telpas meklējumi un vietas apzināšanās dažādu subkultūru ietvaros.” Utopiskās pilsētas modelis ir arī pats festivāls, kura norises vieta – bijusī tekstilfabrika „Boļševička” - šobrīd tiek apspriesta kā viena no iespējamajām vietām laikmetīgās mākslas muzeja ierīkošanai. 

Bijusī tekstilfabrika „Boļševička” Ganību dambī 30 Rīgā. Piedalās: Alicja Karska & Aleksandra Went (PL), Andreas Angelidakis (NO, GR), Anouk de Clercq (BE), Ēriks Božis (LV), Grzegorz Klaman (PL), Hiwa K (IQ), Inga Erdmane (LV), Isola Art Centre (IT), Julita Wojcik (PL), Jun Yang (CN), Katarina Lundgren (SE), Katrīna Neiburga & Andris Eglītis (LV), Kirils Panteļejevs (LV), Kristīne Alksne (LV), Laura Ķeniņš (LV), Łukasz Surowiec (PL), Mariam Natroshvili & Detu Jintcharadze (GE), Nir Evron (IL), Predmetiv (UA), Reinis Hofmanis (LV), Aglaia Konrad (BE), Toots Timo (EE), Vilnis Putrāms & Vladimirs Jakušonoks (LV).

Vāgnera zāle Riharda Vāgnera ielā 4 Rīgā. Piedalās: Aleksandrs Zapoļš & Līva Rutmane (LV), Alnis Stakle (LV), Alte Schweden (Joakim Hansson, Sebastian Mügge) & Poetic Robotism (Laura Prikule, Eva Vēvere) (SE/LV), Amanda Ziemele & Margrieta Dreiblate (LV), Artūrs Punte (LV), Augustas Serapinas (LT),Bárbara Wagner & Benjamin de Búrca (BR/DE), Catalina Niculescu (RO), Evelīna Deičmane (LV), Iliana Veinberga & Ainārs Kamoliņš (piedaloties Vilnim Vējam un Paulim Liepam / LV), Ināra Gauja (LV), Janin Walter (DE), Jānis Taurens & Reinis Dzudzilo (LV), Jesper Just (DK), Klāvs Upaciers & Inga Ģibiete (LV), Laura Feldberga (LV), Lawrence James Bailey (NL), Linda Konone (LV), Maider López (ES), Mārtiņš Roķis (LV), Nikolass Grospjērs (PL), Topp& Dubio (NL), Visible Solutions (EE)

Bijusī tekstilfabrika „Boļševička”. Toreiz un tagad #

2014-08-29 16:54

Par ēkas vēsturi stāsta tās uzraugs Aldis Sīpols, video autore: Linda Veinberga.

Bijušajā tekstilfabrikā "Boļševička" (dēvētā arī par "Kokvilnu") 4. septembrī tiks atklāta plaša izstāde, kurā piedalās latviešu mākslinieki Ēriks Božis, Inga Erdmane,  Katrīna Neiburga & Andris Eglītis, Kirils Panteļejevs, Kristīne Alksne, Laura Ķeniņš, Reinis Hofmanis, Vilnis Putrāms & Vladimirs Jakušonoks, kā arī Alicja Karska & Aleksandra Went (Alicja Karska & Aleksandra Venta; Polija), Andreas Angelidakis (Andreass Angelidakis; Norvēģija, Grieķija), Anouk de Clercq (Anuka de Klērka; Beļģija), Grzegorz Klaman (Gžegožs Klamans; Polija), Hiwa K (Hiva K; Irāka), Isola Art Centre (Itālija), Julita Wojcik (Julita Vojcika; Polija), Jun Yang (Dzjuņs Jans; Ķīna), Katarina Lundgren (Katarīna Lundgrēna; Zviedrija), Łukasz Surowiec (Lukašs Surovecs; Polija), Mariam Natroshvili & Detu Jintcharadze (Marjama Natrošvili, Detu Džinčaradze; Gruzija), Nir Evron (Nirs Evrons; Izraēla), Grupa Predmetiv (Ukraina), Aglaia Konrad (Aglaija Konrade; Beļģija), Timo Toots (Timo Totss; Igaunija).
Izstāde būs apskatāma darba dienās, izņemot pirmdienas, no plkst. 14 līdz 20, brīvdienās no plkst. 12 līdz 19. 

Bijušās tekstilfabrikas „Boļševička” ēka celta 20. gadsimta sākumā kā ādas apavu rūpnīca „Bufalo”. „Celtne ir spilgts industriālās arhitektūras un racionālisma ideju realizācijas iemiesojums, dzelzbetona karkasa būves piemērs,” tās arhitektūru komentē mākslas vēsturniece Silvija Grosa.

Ekskursija bijušaj? tekstifabrik? "Bo?ševi?ka" kop? ar ?kas uzraugu Aldi S?polu from lcca.lv on Vimeo.

 

Radošās darbnīcas festivāla laikā #

2014-08-22 11:47

Festivāla ietvaros paredzētas vairākas radošās darbnīcas, kurās aicinām iesaistīties:

1) „Māksla publiskajā telpā: teorija un prakse”

5. septembrī starptautiska kuratoru apvienība „TOK” vadīs darbnīcu „Māksla publiskajā telpā: teorija un prakse”. Darbnīcas ietvaros notiks lekcijas un diskusijas, pievēršoties tādām tēmām kā specifisku kopienu iesaiste, kolektīvās atmiņas mehānismi, marginālu urbāno zonu revitalizēšana. Dalībniekiem būs arī iespēja publiski prezentēt un apspriest savus iecerētos projektus ar TOK kuratorēm, kuras jau ilgāku laiku savā darbībā koncentrējas uz starpdisciplināriem laikmetīgās kultūras procesiem. Pieteikšanās darbnīcai līdz 27. augustam, rakstot uz santa.micule@lcca.lv. Darbnīca notiks angļu valodā radošā centra „Brasalona” telpās Gaujas ielā 5 Rīgā.

2) Vācu mākslinieces Konstances Šmitas radošā darbnīca

Darbnīca norisināsies no 17. līdz 21. septembrim bijušajā tekstilfabrikā „Boļševička” Ganību dambī 30 Rīgā. Konstances Šmitas (Konstanze Schmitt) darbnīcas centrā ir Sergeja Tretjakova luga „Es vēlos bērnu”, kas sarakstīta PSRS 1926. gadā. Māksliniece rosinās diskusiju par sociālo utopiju iespējamību mūsdienās, jautājot, vai padomju avangarda vīzija par patstāvīgu sievieti, kas bērnu aprūpes funkciju deleģē plašākam kolektīvam, joprojām ir aktuāla. Darbnīcas mērķis ir rosināt dialogu dažādu paaudžu starpā, diskutējot par reālās dzīves pieredzi un avangarda utopijām, ņemot vērā, ka cilvēku biogrāfijās vienmēr ir atrodamas pieredzes, kas nesaskan ar ideoloģijām un priekšstatiem. Darbnīcas norisi atbalsta Gētes institūts Rīgā un Rozas Luksemburgas fonds. Pieteikšanās līdz 5. septembrim, sūtot CV un īsu motivācijas vēstuli angļu valodā uz linda.veinberga@lcca.lv.

3) Jekaterinas Lavriņecas radošā darbnīca “Ielas kumode”

Pilsētvides procesu pētnieces Jekaterinas Lavriņecas vadītā darbnīca norisināsies 10. un 11. septembrī kultūras punktā „Līksnas 26” Rīgā. Tās laikā tiks izgatavota urbānā mēbele, kas paredzēta pilsētvidē atrastu lietu glabāšanai un apmaiņai. Kumode tiks eksponēta kādā no Rīgas ielām -  ikviens varēs kumodē gan atstāt, gan paņemt sev iepatikušos priekšmetu. Pieteikšanās dalībai darbnīcā, kas notiks angļu valodā, līdz 9. septembrim, rakstot uz santa.micule@lcca.lv

Dalība darbnīcas bez maksas

Radošā darbnīca "Māksla publiskajā telpā: teorija un prakse” #

2014-08-15 15:32

Līdz 27. augustam aicinām pieteikties radošajai darbnīcai „Māksla publiskajā telpā: teorija un prakse”, kas notiks festivāla „Survival Kit 6” ietvaros. Darbnīcu vadīs starptautiska kuratoru apvienība „TOK”, un tā notiks 5. septembrī no plkst. 11 līdz 14 radošā centra „Brasalona” telpās Gaujas ielā 5 Rīgā.

Kā vēsta nosaukums, radošajā darbnīcā galvenā uzmanība tiks veltīta publiskajā telpā realizētiem mākslas projektiem un radošajām iniciatīvām. TOK kuratores diskutēs par  projektiem, kuros galveno uzsvaru veido tādas tēmas kā specifisku kopienu iesaiste, kolektīvās atmiņas mehānismi, marginālu urbāno zonu revitalizēšana. Balstoties gan uz starptautisko, gan savu personīgo pieredzi starpdisciplināru projektu īstenošanā, kuratores analizēs šādu mākslas darbu un akciju nozīmi un attīstību pēdējās dekādēs.

Darbnīcas otrajā daļā dalībniekiem tiks dotas piecas minūtes laika, lai iepazīstinātu darbnīcas vadītājas ar saviem iecerētajiem, uzsāktajiem vai realizētajiem mākslas projektiem, pēc tam visiem kopīgi apspriežot idejas potenciālu un tās iespējamos attīstības veidus.

Kuratoru radošā apvienība TOK ir bezpeļņas mākslas organizācija, ko 2010. gadā dibinājušas Anna Bitkina un Marija Veica. Apvienība TOK darbojas Krievijā un Eiropā kā interaktīva, intelektuāla platforma dažādām starpdisciplinārām sadarbības formām starp kuratoriem, māksliniekiem, dizaineriem, sociologiem, antropologiem un citiem radošo profesiju pārstāvjiem. TOK mērķis ir izstrādāt un īstenot projektus, kas balstās laikmetīgās sabiedrības kultūras procesu izpētē un starpdisciplinārā, teoriju un praksi apvienojošā pieejā. 

Radošajai darbnīcai iespējams pieteikties līdz 27. augustam (ieskaitot), rakstot uz santa.micule@lcca.lv. Pasākums notiks angļu valodā, piedalīšanās ir bez maksas, taču dalībnieku skaits ir ierobežots. Darbnīca paredzēta kuratoriem, māksliniekiem, kultūras darbiniekiem un aktīvistiem. Tā veidota sadarbībā ar "Färgfabriken".

Ryoji Ikeda „datamatics [ver.2.0]” kinoteātrī "Splendid Palace" #

2014-08-14 10:55

7. septembrī kinoteātrī „Splendid Palace” notiks japāņu mākslinieka Rjodzi Ikedas (Ryoji Ikeda) audio vizuāls koncerts „datamatics [ver.2.0]”. Pasākums notiks festivāla „Survival Kit 6” un Rīga 2014 programmas ietvaros, to organizē Latvijas Laikmetīgās mākslas centrs. Rjodzi Ikeda, viens no pazīstamākajiem Japānas eletroniskās mūzikas autoriem, savos darbos ne tikai  pievēršas skaņas raksturīgākajām pamatiezīmēm, bet vienlīdz veiksmīgi izmanto arī gaismu kā matēriju un matemātiku kā metodi. „datamatics” ir ilglaicīgs projekts, kas sastāv no vairākām daļām – kustīga attēla, skulpturāliem elementiem, skaņas un jauno mediju tehnoloģijām. Viņa darbiem piemītošais vizionārisms rosina iztēli par utopiskās pilsētas nākotnes modeli, sasaucoties ar festivāla „Survival Kit” šī gada tēmu „Utopiskā pilsēta”.

Rjodzi Ikeda dzimis 1966. gadā Gifu, Japānā, dzīvo un strādā Parīzē, Francijā. Savu radošo darbību viņš aizsāka 90. gados kā dīdžejs un skaņu mākslinieks, no 1994. gada darbojās multimediju mākslas grupā „Dumb Type”. Autors nodarbojas gan ar elektroniskās mūzikas komponēšanu, gan vizuālo mākslu un tiek uzskatīts par vienu no pārliecinošākajiem un starptautiski atzītākajiem māksliniekiem, kas veiksmīgi spēj apvienot šos abus medijus. Savos darbos viņš fokusējas uz skaņas un vizuālo struktūru pamatīpašībām, izmantojot matemātisku precizitāti un matemātisko estētiku. Mākslinieka performances tiek smalki konstruētas no dažādiem skaņas elementiem, vizuāliem materiāliem, fiziskiem fenomeniem un matemātiskām darbībām.

Autors bieži izmanto spēcīgus sensuālos efektus, kas robežojas ar cilvēka uztveres spējām un iedarbojas gandrīz hipnotizējoši uz klausītāja maņām. Viņa mūziku veido neparastas frekvences, ultraskaņas, trokšņi un skaņas pamatelementi, ar kuriem eksperimentējot mākslinieks cenšas izzināt cilvēka uztveri, tās saistību ar matemātiku, laiku un telpu. Rjodzi Ikeda tiek dēvēts par ultra-minimālistu, jo tiecas reducēt vizuālus un audiālus objektus līdz pastiprinātai maņu pieredzei. Paralēli skaņu projektiem, viņš veido arī instalācijas, pievēršas grāmatu mākslai un mūzikas ierakstiem, sadarbībā ar arhitektiem veidojis arī telpiskas struktūras. Autors piedalās nozīmīgākajos laikmetīgās mākslas un mūzikas festivālos, kā arī iesaistās plaša mēroga starpdisciplināros projektos. Šogad Rjodzi Ikedam piešķirta Prix Ars Electronica Collide@CERN 2014 balva.

Biļetes uz Rjodzi Ikedas koncertu pieejamas www.bilesuserviss.lv. Šobrīd biļetes cena ir 10 EUR, taču, koncertam tuvojoties, cena tiks paaugstināta.

Rjodzi Ikedas koncerts „datamatics [ver.2.0]” Rīgā tiek organizēts laikmetīgās mākslas festivāla „Survival Kit 6” ietvaros. Festivāls, kurš šogad iekļauts „Rīga 2014” Eiropas kultūras galvaspilsētas programmā, norisināsies no 4. līdz 27. septembrim Rīgā. Tā norises vietās – Vāgnera zālē Vecrīgā un bijušajā tekstilfabrikā „Boļševička” Ganību dambī 30 – tiks atklātas mākslas izstādes, notiks lekcijas, performances, radošās darbnīcas, tiks demonstrētas filmu programmas. Festivālā piedalās vairāk nekā septiņdesmit dalībnieki no divdesmit piecām valstīm. Pasākumu organizē Latvijas Laikmetīgās mākslas centrs.

Šis „Rīga 2014” Eiropas kultūras galvaspilsētas programmas pasākums tapis sadarbībā ar ES – Japānas festivālu komiteju (EU-Japan Fest Japan Commitee).

Festivāla norises vietas #

2014-07-24 11:55

FESTIVĀLA „SURVIVAL KIT 6” NORISES VIETAS               

 

Starptautiskais laikmetīgās mākslas festivāls „Survival Kit 6” šogad notiks divās vietās – Vāgnera zālē Vecrīgā un bijušajā tekstilrūpnīcā „Boļševička” Ganību dambī 30 Rīgā. No 4. līdz 27. septembrim festivāla ietvaros tiks atklātas mākslas izstādes, notiks lekcijas, performances, radošās darbnīcas, tiks demonstrētas filmu programmas. Festivālā, kura tēma šogad ir „Utopiskā pilsēta”, piedalās vairāk nekā trīsdesmit ārvalstu autori un vairāk nekā divdesmit pieci latviešu mākslinieki. Pasākums notiek Eiropas kultūras galvaspilsētas programmas ietvaros un to organizē Latvijas Laikmetīgās mākslas centrs.

Kopš 2009. gada, kad mākslas festivāls „Survival Kit” radās kā reakcija uz ekonomiskās krīzes radītajām pārmaiņām Latvijā, tas katru gadu notiek citā vietā. Festivāla stratēģija paredz ik gadu iezīmēt jaunu tukšo telpu segmentu Rīgā, sasaistot to ar pilsētas attīstības un pilsētplānošanas tendencēm, kļūdām un alternatīviem scenārijiem. Līdz šim festivāls noticis Tabakas fabrikas teritorijā Miera ielā 58, Avotos - Lāčplēša ielā 60, tukšā skolas ēkā Ģertrūdes ielā 32 un citās neizmantotās, tukšās telpās Rīgā. Šī gada vietas izvēli komentē festivāla kuratore Solvita Krese: „2014. gadā festivāla tēma ir „Utopiskā pilsēta” - mūsu utopija ir pilsēta, kurā kultūra tiek novērtēta kā spēcīgs instruments, lai uzlabotu pilsētvidi, tā ir pilsēta ar savu muzeju un koncertzāli. Kamēr „Rīga 2014” Eiropas kultūras galvaspilsētas ietvaros tiek radīts daudz laba satura, pilsētā jaušams arī akūts telpu trūkums, tāpēc tukšo ēku jautājums ir kļuvis īpaši aktuāls. Tas, kas visvairāk pietrūkst, ir laikmetīgās mākslas muzejs un koncertzāle. Rīga ir viena no retajām Eiropas galvaspilsētām, kurās šādu institūciju nav, tāpēc festivāla norisei šogad apzināti izvēlētas divas dažādas ēkas, kas iezīmē šo problemātiku. Bijusī tekstilrūpnīca „Boļševička” ir privāta teritorija. Kopš beidzies industriālais laikmets, pasaulē šādas post-industriālas, milzīgas ēkas bieži tiek piemērotas citai - kultūras - funkcijai. Arī „Boļševička” šobrīd tiek apspriesta kā viena no iespējamajām vietām laikmetīgās mākslas muzeja ierīkošanai. Vāgnera zāle ir vēsturiska ēka ar senām tradīcijām, taču arī šobrīd stāv tukša un neizmantota, jo pietrūkst līdzekļu ēkas rekonstrukcijai un kultūras funkcijas atjaunošanai.”

Bijušās tekstilfabrikas „Boļševička” ēka celta 20. gadsimta sākumā kā ādas apavu rūpnīca „Buffalo” – tās kurtuvei ogles tika piegādātas ar liellaivām pa speciāli izveidotajiem kanāliem un ūdru dīķiem, savukārt pati ēka būvēta kā moderna ķieģelu celte ar plašām stiklotu logu rūtīm. Padomju laikos ēkā tika ierīkota tekstilfabrika, kas vēlāk - valsts atjaunotās neatkarības gados - tika privatizēta un pārdota. Šobrīd tā pieder privātbankai „Rietumu banka”, kas ēku apsaimnieko un teritoriju pakāpeniski attīra no padomju gados uzkrātajiem atkritumiem. Festivāla „Survival Kit” laikā bijušās tekstilfarbrikas ēkā tiks atklāta apjomīga laikmetīgās mākslas izstāde, kurā būs apskatāmi Katrīnas Neiburgas, Andra Eglīša un citu autoru darbi.

Vāgnera zāle atrodas Riharda Vāgnera ielā 4 - ēkā, kuru projektējis vācbaltu arhitekts Kristofs Hāberlands. 18. gadsimta beigās te bija ierīkots Rīgas pilsētas teātris, bet 19. gadsimta 30. gados ēkā strādāja vācu komponists un diriģents Rihards Vāgners. Pirms pāris gadiem Vāgnera zālē darbojās valsts kamerorķestris „Simfonietta Rīga”, taču šobrīd Kultūras ministrijas pārziņā esošais nams stāv tukšs un neizmantots, jo nav rasti rekonstrukcijai nepieciešamie finansu līdzekļi. Festivāla „Survival Kit” laikā Vāgnera zālē būs apskatāmi laikmetīgās mākslas darbi, kā arī tiks rīkoti dažādi pasākumi, to vidū – vairāku dienu starptautisks simpozijs , kas veltīts moderno utopijas koncepciju teorijas un prakses jautājumiem. Ārvalstu lektori kopā ar vietējiem ekspertiem pievērsīsies dažādām jomām, kas skar pilsētvidi un tās plānošanu – antropoloģijai, socioloģijai, mākslas un arhitektūras praksēm, filozofijai un citām.

Visu festivāla laiku paredzētas arī dažādas citas norises pilsētvidē – mākslinieku performances, ekskursijas pilsētvidē, lekcijas un priekšlasījumi. „Survival Kit” ir pamanāmākais un starptautiski atzītākais laikmetīgās mākslas festivāls Latvijā. Festivāls ik gadu uzrunā un iesaista līdz 15 000 apmeklētāju, pērn apjomīgā izstādē un virknē pasākumu piedalījās aptuveni deviņdesmit dalībnieki no septiņpadsmit pasaules valstīm.

Latvijas Laikmetīgās mākslas centrs (LMC) ir starptautiski aktīva nevalstiska kultūras organizācija, kas caur mākslas prizmu piedāvā neatkarīgu skatpunktu uz aktuālajiem un nesenās vēstures notikumiem.

Attēlā - Vāgnera zāle. Foto: Andrejs Strokins

SURVIVAL KIT 6 #

2014-06-09 11:02

Jau sesto gadu Rīgā notiks starptautiskais laikmetīgās mākslas festivāls „Survival Kit 6”, kuru organizē Latvijas Laikmetīgās mākslas centrs. Šogad tas norisināsies no 4. līdz 27. septembrim Eiropas kultūras galvaspilsētas programmas ietvaros. Festivālā, kura tēma šogad ir „Utopiskā pilsēta”, piedalīsies vairāk nekā trīsdesmit ārvalstu autori un vairāk nekā divdesmit pieci latviešu mākslinieki. Dalībnieku vidū – Ukrainas mākslinieku grupa „Predmetiv”, Bert Theis no Itālijas, Nir Evron no Izraēlas, lietuviešu autors Augustas Serapinas, arhitekts Andreas Angelidakis no Grieķijas, belģu mākslinieces Anouk De Clercq un Aglaia Konrad, Julita Wojcik no Polijas  un citi. Festivāla līdzkuratore - Aneta Šilaka, mākslas festivāla „Alternativa” Polijā direktore.

Starptautiskais laikmetīgās mākslas festivāls „Survival Kit” radās 2009. gadā kā reakcija uz ekonomiskās krīzes radītajām pārmaiņām Latvijā. Ik gadu festivāla ietvaros mākslinieki aicināti savos darbos risināt kādu sabiedrībai nozīmīgu tēmu, apzinot alternatīvus scenārijus izdzīvošanai. 2014. gadā festivāla tēma ir „Utopiskā pilsēta”, kas aicina palūkoties uz pilsētu kā kompleksu un nepabeigtu struktūru, kā vietu, kuras nav. Kāds gan mūsdienās varētu būt labākais iespējamais vai varbūt neiespējamais pilsētas modelis, kurā telpiskā, politiskā un sociālā dimensija harmoniski papildinātu viena otru? Festivāla „Survival Kit 6” un Rīga 2014 programmas tematiskās līnijas „Izdzīvošanas komplekts” kuratore Solvita Krese šī gada tēmu komentē šādi: „Atskatoties uz utopiju ideju vēsturi, mēs nonākam salīdzinoši nesenā pagātnē, kur meklējamas gan pārsteidzošas modernisma vīzijas, gan dominējošo ideoloģiju spožums un neizdošanās, gan arī alternatīvās dzīves telpas meklējumi un vietas apzināšanās dažādu subkultūru ietvaros. Bet šodien katrs, visticamāk, iztēlojas savu utopiskās pilsētas vīziju - pilsētu, kuras nav, bet kuru gribētos izdomāt vai apdzīvot, un kas aizved mūs līdz heterotopijai – pasaulei, kas nav homogēna, bet ir piesātināta ar līdzās eksistējošām citādībām, starptelpai, kas atrodas kaut kur ārpus, paralēli, aiz spoguļa, kas ir vienlaicīgi fiziska un mentāla, un kas ar savu pastāvēšanu padara utopiju iespējamu.”

Paralēli apjomīgajai izstādei, kurā tiks eksponēti speciāli radītie vai atlasītie mākslinieku darbi, no 12. līdz 14. septembrim notiks arī starptautisks simpozijs „Urbānā utopija: māksla un kultūra kā rīks pilsētas apzināšanai un izpētei”. Ārvalstu lektori (Joseph Imorde, Otto Habeck, Jekaterina Lavrinec, Joanna Erbel u.c.) kopā ar vietējiem ekspertiem  pievērsīsies dažādām jomām, kas skar pilsētvidi un tās plānošanu – antropoloģijai, socioloģijai, mākslas un arhitektūras praksēm, filozofijai un citām. Simpozija līdzkurators – Jonas Büchel, „Urban Institute Riga” direktors.

Festivāla „Survival Kit 6” ietvaros paredzēts arī Parīzē dzīvojošā japāņu mākslinieka Ryoji Ikedas audio vizuāls koncerts „datamatics [ver.2.0]” 7. septembrī kinoteātrī „Splendid Palace”. Ikeda, viens no pazīstamākajiem Japānas eletroniskās mūzikas autoriem, savos darbos ne tikai  pievēršas skaņas raksturīgākajām pamatiezīmēm, bet vienlīdz veiksmīgi izmanto arī gaismu kā matēriju un matemātiku kā metodi. „datamatics” ir ilglaicīgs projekts, kas sastāv no vairākām daļām – kustīga attēla, skulpturāliem elementiem, skaņas un jauno mediju tehnoloģijām. Viņa darbiem piemītošais vizionārisms rosina iztēli par utopiskās pilsētas nākotnes modeli.

Visu festivāla laiku paredzētas arī dažādas citas norises pilsētvidē – mākslinieku performances, ekskursijas pilsētvidē, lekcijas un priekšlasījumi. „Survival Kit” ir pamanāmākais un starptautiski atzītākais laikmetīgās mākslas festivāls Latvijā. Festivāls ik gadu uzrunā un iesaista līdz 15 000 apmeklētāju, pērn apjomīgā izstādē un virknē pasākumu piedalījās deviņdesmit mākslinieki no septiņpadsmit pasaules valstīm.

MĀKSLINIEKI AICINĀTI IESNIEGT DARBUS 2014. GADA FESTIVĀLAM! #

2014-01-13 12:27

2014. gadā festivāla "Survival Kit" tēma ir „Utopiskā pilsēta”, kas aicina palūkoties uz pilsētu kā kompleksu un nepabeigtu struktūru, kā vietu, kuras nav. Kāds gan mūsdienās varētu būt labākais iespējamais vai varbūt neiespējamais pilsētas modelis, kurā telpiskā, politiskā un sociālā dimensija harmoniski papildinātu viena otru? Festivāls norisināsies no 4. līdz 21. septembrim Rīgā, tas iekļauts oficiālajā "Rīga - Eiropas Kultūras galvaspilsēta 2014" programmā. Mākslinieki aicināti pieteikt darbus līdz 2014. gada 24. februārim šeit: http://www.survivalkit.lv/lv/pieteikuma-forma/

"Meklējot atbildes, mūsu uzmanības lokā ir pilsēta, kas pastāv kā nozīmju konteiners, kā telpa, kurā veidojas normas un identitātes, kā multikulturāla vide, kā ritualizēta vieta, kā arī tai pat laikā nevieta, space junk, ko veido  supermārketu plantācijas un sarūkošās publiskās zonas, ko uzārda liberālās ekonomikas diktētas pilsētas attīstības tendences.

Meklējot atsauces gan Platona un Tomasa Mora utopijas redzējumos, gan atskatoties uz Kampanellas Saules pilsētu vai Kloda-Nikolā Ledū un Etjena Luisa Bulē (Étienne-Louis_Boullée) arhitektoniskajām utopijām, mēs nonākam salīdzinoši nesenā pagātnē, kur meklējami gan modernisma utopiju īstenošanas mēģinājumi, gan marksisma ideju spožums un posts, kā arī alternatīvās dzīves telpas un vietas apzināšanās dažādu subkultūru ietvaros.

Katrs, visticamāk, iztēlojas savu utopiskās pilsētas vīziju, kas aizved mūs līdz  heterotopijai – pasaulei, kas nav homogēna, bet ir piesātināta ar līdzās eksistējošām citādībām, starptelpai, kas atrodas kaut kur ārpus, paralēli, aiz spoguļa, kas ir vienlaicīgi fiziska un mentāla, un kas ar savu pastāvēšanu padara utopiju iespējamu.

Sekojot Mišela Fuko aicinājumam, varam veidot sabiedrību un pilsētu, kurā harmoniski vienlaicīgi spēj eksistēt daudzas heterotopijas, ne tikai kā dažādas vietas, kas apstiprina atšķirīgā līdzās pastāvēšanu, bet arī kā līdzeklis, kas palīdz izvairīties no autoritārisma. Filozofs salīdzina heterotopiju ar kuģi, kas ir “…peldošs vietas gabals, vieta bez vietas, kas pastāv pati par sevi….” Viņš arī turpina, ka “civilizācijā bez kuģiem, sapņi izžūst, spiegošana ieņem piedzīvojumu vietu, un policija ieņem pirātu vietu.” Aicinām jūs iztēloties pilsētu, uz kuras klāja jūs gribētu doties ceļojumā!"

Solvita Krese, festivāla "Survival Kit" kuratore