Jaunumi

Festivāla norises vietas #

2014-07-24 11:55

FESTIVĀLA „SURVIVAL KIT 6” NORISES VIETAS               

 

Starptautiskais laikmetīgās mākslas festivāls „Survival Kit 6” šogad notiks divās vietās – Vāgnera zālē Vecrīgā un bijušajā tekstilrūpnīcā „Boļševička” Ganību dambī 30 Rīgā. No 4. līdz 27. septembrim festivāla ietvaros tiks atklātas mākslas izstādes, notiks lekcijas, performances, radošās darbnīcas, tiks demonstrētas filmu programmas. Festivālā, kura tēma šogad ir „Utopiskā pilsēta”, piedalās vairāk nekā trīsdesmit ārvalstu autori un vairāk nekā divdesmit pieci latviešu mākslinieki. Pasākums notiek Eiropas kultūras galvaspilsētas programmas ietvaros un to organizē Latvijas Laikmetīgās mākslas centrs.

Kopš 2009. gada, kad mākslas festivāls „Survival Kit” radās kā reakcija uz ekonomiskās krīzes radītajām pārmaiņām Latvijā, tas katru gadu notiek citā vietā. Festivāla stratēģija paredz ik gadu iezīmēt jaunu tukšo telpu segmentu Rīgā, sasaistot to ar pilsētas attīstības un pilsētplānošanas tendencēm, kļūdām un alternatīviem scenārijiem. Līdz šim festivāls noticis Tabakas fabrikas teritorijā Miera ielā 58, Avotos - Lāčplēša ielā 60, tukšā skolas ēkā Ģertrūdes ielā 32 un citās neizmantotās, tukšās telpās Rīgā. Šī gada vietas izvēli komentē festivāla kuratore Solvita Krese: „2014. gadā festivāla tēma ir „Utopiskā pilsēta” - mūsu utopija ir pilsēta, kurā kultūra tiek novērtēta kā spēcīgs instruments, lai uzlabotu pilsētvidi, tā ir pilsēta ar savu muzeju un koncertzāli. Kamēr „Rīga 2014” Eiropas kultūras galvaspilsētas ietvaros tiek radīts daudz laba satura, pilsētā jaušams arī akūts telpu trūkums, tāpēc tukšo ēku jautājums ir kļuvis īpaši aktuāls. Tas, kas visvairāk pietrūkst, ir laikmetīgās mākslas muzejs un koncertzāle. Rīga ir viena no retajām Eiropas galvaspilsētām, kurās šādu institūciju nav, tāpēc festivāla norisei šogad apzināti izvēlētas divas dažādas ēkas, kas iezīmē šo problemātiku. Bijusī tekstilrūpnīca „Boļševička” ir privāta teritorija. Kopš beidzies industriālais laikmets, pasaulē šādas post-industriālas, milzīgas ēkas bieži tiek piemērotas citai - kultūras - funkcijai. Arī „Boļševička” šobrīd tiek apspriesta kā viena no iespējamajām vietām laikmetīgās mākslas muzeja ierīkošanai. Vāgnera zāle ir vēsturiska ēka ar senām tradīcijām, taču arī šobrīd stāv tukša un neizmantota, jo pietrūkst līdzekļu ēkas rekonstrukcijai un kultūras funkcijas atjaunošanai.”

Bijušās tekstilfabrikas „Boļševička” ēka celta 20. gadsimta sākumā kā ādas apavu rūpnīca „Buffalo” – tās kurtuvei ogles tika piegādātas ar liellaivām pa speciāli izveidotajiem kanāliem un ūdru dīķiem, savukārt pati ēka būvēta kā moderna ķieģelu celte ar plašām stiklotu logu rūtīm. Padomju laikos ēkā tika ierīkota tekstilfabrika, kas vēlāk - valsts atjaunotās neatkarības gados - tika privatizēta un pārdota. Šobrīd tā pieder privātbankai „Rietumu banka”, kas ēku apsaimnieko un teritoriju pakāpeniski attīra no padomju gados uzkrātajiem atkritumiem. Festivāla „Survival Kit” laikā bijušās tekstilfarbrikas ēkā tiks atklāta apjomīga laikmetīgās mākslas izstāde, kurā būs apskatāmi Katrīnas Neiburgas, Andra Eglīša un citu autoru darbi.

Vāgnera zāle atrodas Riharda Vāgnera ielā 4 - ēkā, kuru projektējis vācbaltu arhitekts Kristofs Hāberlands. 18. gadsimta beigās te bija ierīkots Rīgas pilsētas teātris, bet 19. gadsimta 30. gados ēkā strādāja vācu komponists un diriģents Rihards Vāgners. Pirms pāris gadiem Vāgnera zālē darbojās valsts kamerorķestris „Simfonietta Rīga”, taču šobrīd Kultūras ministrijas pārziņā esošais nams stāv tukšs un neizmantots, jo nav rasti rekonstrukcijai nepieciešamie finansu līdzekļi. Festivāla „Survival Kit” laikā Vāgnera zālē būs apskatāmi laikmetīgās mākslas darbi, kā arī tiks rīkoti dažādi pasākumi, to vidū – vairāku dienu starptautisks simpozijs , kas veltīts moderno utopijas koncepciju teorijas un prakses jautājumiem. Ārvalstu lektori kopā ar vietējiem ekspertiem pievērsīsies dažādām jomām, kas skar pilsētvidi un tās plānošanu – antropoloģijai, socioloģijai, mākslas un arhitektūras praksēm, filozofijai un citām.

Visu festivāla laiku paredzētas arī dažādas citas norises pilsētvidē – mākslinieku performances, ekskursijas pilsētvidē, lekcijas un priekšlasījumi. „Survival Kit” ir pamanāmākais un starptautiski atzītākais laikmetīgās mākslas festivāls Latvijā. Festivāls ik gadu uzrunā un iesaista līdz 15 000 apmeklētāju, pērn apjomīgā izstādē un virknē pasākumu piedalījās aptuveni deviņdesmit dalībnieki no septiņpadsmit pasaules valstīm.

Latvijas Laikmetīgās mākslas centrs (LMC) ir starptautiski aktīva nevalstiska kultūras organizācija, kas caur mākslas prizmu piedāvā neatkarīgu skatpunktu uz aktuālajiem un nesenās vēstures notikumiem.

Attēlā - Vāgnera zāle. Foto: Andrejs Strokins

SURVIVAL KIT 6 #

2014-06-09 11:02

Jau sesto gadu Rīgā notiks starptautiskais laikmetīgās mākslas festivāls „Survival Kit 6”, kuru organizē Latvijas Laikmetīgās mākslas centrs. Šogad tas norisināsies no 4. līdz 27. septembrim Eiropas kultūras galvaspilsētas programmas ietvaros. Festivālā, kura tēma šogad ir „Utopiskā pilsēta”, piedalīsies vairāk nekā trīsdesmit ārvalstu autori un vairāk nekā divdesmit pieci latviešu mākslinieki. Dalībnieku vidū – Ukrainas mākslinieku grupa „Predmetiv”, Bert Theis no Itālijas, Nir Evron no Izraēlas, lietuviešu autors Augustas Serapinas, arhitekts Andreas Angelidakis no Grieķijas, belģu mākslinieces Anouk De Clercq un Aglaia Konrad, Julita Wojcik no Polijas  un citi. Festivāla līdzkuratore - Aneta Šilaka, mākslas festivāla „Alternativa” Polijā direktore.

Starptautiskais laikmetīgās mākslas festivāls „Survival Kit” radās 2009. gadā kā reakcija uz ekonomiskās krīzes radītajām pārmaiņām Latvijā. Ik gadu festivāla ietvaros mākslinieki aicināti savos darbos risināt kādu sabiedrībai nozīmīgu tēmu, apzinot alternatīvus scenārijus izdzīvošanai. 2014. gadā festivāla tēma ir „Utopiskā pilsēta”, kas aicina palūkoties uz pilsētu kā kompleksu un nepabeigtu struktūru, kā vietu, kuras nav. Kāds gan mūsdienās varētu būt labākais iespējamais vai varbūt neiespējamais pilsētas modelis, kurā telpiskā, politiskā un sociālā dimensija harmoniski papildinātu viena otru? Festivāla „Survival Kit 6” un Rīga 2014 programmas tematiskās līnijas „Izdzīvošanas komplekts” kuratore Solvita Krese šī gada tēmu komentē šādi: „Atskatoties uz utopiju ideju vēsturi, mēs nonākam salīdzinoši nesenā pagātnē, kur meklējamas gan pārsteidzošas modernisma vīzijas, gan dominējošo ideoloģiju spožums un neizdošanās, gan arī alternatīvās dzīves telpas meklējumi un vietas apzināšanās dažādu subkultūru ietvaros. Bet šodien katrs, visticamāk, iztēlojas savu utopiskās pilsētas vīziju - pilsētu, kuras nav, bet kuru gribētos izdomāt vai apdzīvot, un kas aizved mūs līdz heterotopijai – pasaulei, kas nav homogēna, bet ir piesātināta ar līdzās eksistējošām citādībām, starptelpai, kas atrodas kaut kur ārpus, paralēli, aiz spoguļa, kas ir vienlaicīgi fiziska un mentāla, un kas ar savu pastāvēšanu padara utopiju iespējamu.”

Paralēli apjomīgajai izstādei, kurā tiks eksponēti speciāli radītie vai atlasītie mākslinieku darbi, no 12. līdz 14. septembrim notiks arī starptautisks simpozijs „Urbānā utopija: māksla un kultūra kā rīks pilsētas apzināšanai un izpētei”. Ārvalstu lektori (Joseph Imorde, Otto Habeck, Jekaterina Lavrinec, Joanna Erbel u.c.) kopā ar vietējiem ekspertiem  pievērsīsies dažādām jomām, kas skar pilsētvidi un tās plānošanu – antropoloģijai, socioloģijai, mākslas un arhitektūras praksēm, filozofijai un citām. Simpozija līdzkurators – Jonas Büchel, „Urban Institute Riga” direktors.

Festivāla „Survival Kit 6” ietvaros paredzēts arī Parīzē dzīvojošā japāņu mākslinieka Ryoji Ikedas audio vizuāls koncerts „datamatics [ver.2.0]” 7. septembrī kinoteātrī „Splendid Palace”. Ikeda, viens no pazīstamākajiem Japānas eletroniskās mūzikas autoriem, savos darbos ne tikai  pievēršas skaņas raksturīgākajām pamatiezīmēm, bet vienlīdz veiksmīgi izmanto arī gaismu kā matēriju un matemātiku kā metodi. „datamatics” ir ilglaicīgs projekts, kas sastāv no vairākām daļām – kustīga attēla, skulpturāliem elementiem, skaņas un jauno mediju tehnoloģijām. Viņa darbiem piemītošais vizionārisms rosina iztēli par utopiskās pilsētas nākotnes modeli.

Visu festivāla laiku paredzētas arī dažādas citas norises pilsētvidē – mākslinieku performances, ekskursijas pilsētvidē, lekcijas un priekšlasījumi. „Survival Kit” ir pamanāmākais un starptautiski atzītākais laikmetīgās mākslas festivāls Latvijā. Festivāls ik gadu uzrunā un iesaista līdz 15 000 apmeklētāju, pērn apjomīgā izstādē un virknē pasākumu piedalījās deviņdesmit mākslinieki no septiņpadsmit pasaules valstīm.

MĀKSLINIEKI AICINĀTI IESNIEGT DARBUS 2014. GADA FESTIVĀLAM! #

2014-01-13 12:27

2014. gadā festivāla "Survival Kit" tēma ir „Utopiskā pilsēta”, kas aicina palūkoties uz pilsētu kā kompleksu un nepabeigtu struktūru, kā vietu, kuras nav. Kāds gan mūsdienās varētu būt labākais iespējamais vai varbūt neiespējamais pilsētas modelis, kurā telpiskā, politiskā un sociālā dimensija harmoniski papildinātu viena otru? Festivāls norisināsies no 4. līdz 21. septembrim Rīgā, tas iekļauts oficiālajā "Rīga - Eiropas Kultūras galvaspilsēta 2014" programmā. Mākslinieki aicināti pieteikt darbus līdz 2014. gada 24. februārim šeit: http://www.survivalkit.lv/lv/pieteikuma-forma/

"Meklējot atbildes, mūsu uzmanības lokā ir pilsēta, kas pastāv kā nozīmju konteiners, kā telpa, kurā veidojas normas un identitātes, kā multikulturāla vide, kā ritualizēta vieta, kā arī tai pat laikā nevieta, space junk, ko veido  supermārketu plantācijas un sarūkošās publiskās zonas, ko uzārda liberālās ekonomikas diktētas pilsētas attīstības tendences.

Meklējot atsauces gan Platona un Tomasa Mora utopijas redzējumos, gan atskatoties uz Kampanellas Saules pilsētu vai Kloda-Nikolā Ledū un Etjena Luisa Bulē (Étienne-Louis_Boullée) arhitektoniskajām utopijām, mēs nonākam salīdzinoši nesenā pagātnē, kur meklējami gan modernisma utopiju īstenošanas mēģinājumi, gan marksisma ideju spožums un posts, kā arī alternatīvās dzīves telpas un vietas apzināšanās dažādu subkultūru ietvaros.

Katrs, visticamāk, iztēlojas savu utopiskās pilsētas vīziju, kas aizved mūs līdz  heterotopijai – pasaulei, kas nav homogēna, bet ir piesātināta ar līdzās eksistējošām citādībām, starptelpai, kas atrodas kaut kur ārpus, paralēli, aiz spoguļa, kas ir vienlaicīgi fiziska un mentāla, un kas ar savu pastāvēšanu padara utopiju iespējamu.

Sekojot Mišela Fuko aicinājumam, varam veidot sabiedrību un pilsētu, kurā harmoniski vienlaicīgi spēj eksistēt daudzas heterotopijas, ne tikai kā dažādas vietas, kas apstiprina atšķirīgā līdzās pastāvēšanu, bet arī kā līdzeklis, kas palīdz izvairīties no autoritārisma. Filozofs salīdzina heterotopiju ar kuģi, kas ir “…peldošs vietas gabals, vieta bez vietas, kas pastāv pati par sevi….” Viņš arī turpina, ka “civilizācijā bez kuģiem, sapņi izžūst, spiegošana ieņem piedzīvojumu vietu, un policija ieņem pirātu vietu.” Aicinām jūs iztēloties pilsētu, uz kuras klāja jūs gribētu doties ceļojumā!"

Solvita Krese, festivāla "Survival Kit" kuratore